Hyundai'ın minik göz bebeği!

        Bu modelin macerası Hyundai'in ilk olarak Atos modelini üretmesiyle başladı. Atos, piyasaya sürüldüğü dönemde oldukça ilgi çekmişti ancak yine de ülkemizde çok satılan araçlar arasında yer almıyordu. Model ilk olarak 1997 yılında piyasaya çıkmıştı. 2003 yılına kadar üretilen model yenilenerek Atos Prime ismiyle tekrar yollarda kendini gösterdi. Sonrasında 2008 yılında ise tamamen yenilenerek Hyundai'ın model isimleri hakkındaki değişikliği ile artık i10 olarak üretilmeye başlandı. 

       

         Ülkemizde ne yazık ki ufak hacimli ve hatchback karoserli araçlar pek rağbet görmemesi bu tarz minik sınıftaki araçların satışını da etkiliyor. Malesef, çoğu otomobil üreticisi de ülkemizin piyasa durumunu bildikleri için bu sınıftaki modellerini ülkemize az sayılarda ihraç ediyorlar. Avrupa'da ve Amerika'da ise bu sınıftaki araçlar oldukça ilgi görüyor çünkü metropol şehirlerde ya da eyaletlerde hem araç kullanması zor hemde park etme ve park yeri bulmak sıkıntılı olduğu için bu araçlar tercih konusu olabiliyor. Hyundai i10 modeli ile A sınıfında kendini gösteriyor. Model geçirdiği son yenilenme süreci sayesinde Red Dot tasarım ödülünü almaya layık görüldü. Kişisel fikrim ise bu ödülü hak eden nadir otomobillerden biri olduğu. Tabi ki bu sınıfta rakiplerinin de sıradışı ve i10 modeliyle rekabet edebilecek seviyede modelleri mevcut ancak ülkemiz pazarına çok az sayıda ihraç edilmekteler. Hyundai, ülkemiz piyasasında bu konuda rakiplerinden bir adım önde gibi duruyor. Ancak yinede bu sınıftaki araçları ülkemizde çoğu yerde görmek mümkün değil. Bu araçlar, özellikle İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde tercih konusu olabiliyor ancak Anadolu şehirlerinde ise malesef bu tarz araçlar pek tercih edilmiyor.


Araç mini sınıfta  yer alırken ve bu sınıfta şirinlik ve sevimlilik ön plana çıkarken bu araçta aksine biraz daha sert bakışlara sahip olarak tasarlanmış.


























        Hyundai, i10 da kullandığı yeni tasarım anlayışıyla artık bundan sonra tasarım anlamında daha değişik bir felsefe benimseyeceğini müjdeleyecek gibi duruyor. Bu model kazandığı tasarım ödülüylede ne kadar farklı bir tasarıma sahip olduğunu kanıtlamış oldu. Araç ülkemizde Hyundai'ın İzmit'teki tesislerinde üretiliyor ve dünyaya ihraç ediliyor. Bu model önceki versiyonuna oranla geçirdiği yenilenme operasyonuyla artık daha da albenisi yüksek hale gelmiş. Araç bir önceki nesline oranla değişen boyutları hemen göze çarpıyor. Otomobil bir önceki nesline oranla 100 mm daha uzun, 65 mm daha geniş ve 40 mm daha alçak bir otomobil haline gelmiş. Araç büyüyen boyutları ile ise bu sınıfta yer alan rakiplerinden; Fiat Panda'dan 12 mm uzun, Kia Picanto'dan 70 mm uzun, Skoda Citigo'dan ise 102 mm daha uzun bir hale gelmiş. Hyundai i10 bu boyutlarıyla sınıfında lider olarak sayılabilir. Araçta kullanılan motor seçenekleri ise şu şekilde; 1.0 66 PS Benzinli, 1.0 67 PS LPG ve 1.2 87 PS Benzinli seçenekleri ile piyasaya sürülüyor. Benim kullandığım test aracı ise 1.0 67 PS LPG li olan modeliydi. Test aracının LPG'li bir seçenek olmasından dolayı motor performansı yeterli ataklığı tam anlamda göstermekte zorlanıyor. Alt devirlerde biraz cansız kalan motor üst devirlerde kendini göstermeye başlıyor. Motor bu aracı taşımakta çok da zorlanmıyor ancak klima açık ve araçta kişi sayısı fazla olursa uzun yolculuklarda performansın düşeceği hissini veriyor. 


Aracın ön tasarımı  bizi sert bakışlarla karşılasa da  sınıfında etkileyici bir tasarım anlayışına olduğunu söylemek gerek.



























         Aracın süspansiyon sistemi biraz sert tasarlanmış olsa da görevini iyi yapıyor. Ancak aynı durum ses yalıtımı konusunda söz konusu değil; araç bozuk zeminlerde yoldan gelen sesi biraz içeriye sızdırıyor ama bu durum yer aldığı sınıfta kabul edilebilir düzeyde olduğunu söylemek gerek. Aracın frenleri ise sınıf ortalamalarında ve ABS+EBD+BAS güvenlik sistemleri standart olarak sunuluyor. Aracın yakıt tüketimi ise sınırlar zorlandığında yükseliyor ve fabrika verilerine göre benzinde çalışır durumda iken ortalama 5.1 litre olarak belirtilirken; LPG'de çalışır durumda iken ortalama 6.5 litre tüketim değeri yol şartlarına bağlı olarak ve sınırları aşan kullanım ile birlikte hemen artmaya başlıyor. Ancak sakin kullanımda bu değerlere ulaşmak da mümkün olabilir. Aracın ön tasarımını ele almak gerekirsek; araç bir önceki neslinin sevimli ve şirin ön tasarımının aksine yeni tasarım anlayışıyla beraber bir üst sınıftaki araçlarda yer alan sert bakışlara sahip olarak dizayn edilmiş. Hyundai'ın yeni araçlarının bir çoğunda gördüğümüz altıgen yapıdaki radyatör havalandırma ızgaraları bu modelde de kullanılmış. Ancak diğer modellerde sunulan Hyundai amblemiyle aynı çizgide yer alan radyatör ızgara çıtasına bu araçta yer verilmemiş. Far grubunun kaputun yukarısına doğru uzatılmış yapısı çekik gözlü karakteriyle bu araca tatlı-sert bir bakış kazandırmış. Sis farlarının yapısı ise yuvarlak formda dizayn edilmiş ve araca sevimli bir bakış kazandırmış. Ön tampon ise ileriye doğru uzatılmış yapısıyla biraz daha keskin hatlarla oluşturulmuş. Genel olarak aracın ön tasarımı etkileyici olduğunu söylemeliyim. 


Aracın iç mekanı oldukça sevimli duruyor ve şık detaylarla süslenmiş. 




























        Aracın iç tasarımını ele alalım; araç en az dış tasarımda etkileyici olduğu kadar iç mekanda da kullanılan malzemeler ile şıklığını belli ediyor. Aracın iç mekanında kullanılan çift renkli ve değişik renkler olarak alınabilen konsolu oldukça şık dizayn edilmiş. Burada kullanılan renkli plastiğin kalitesi ise üst kısımda kullanılan plastiğin kalitesine oranla bir adım daha önde olduğunu söylemek gerek. Koltuklarla uyumlu şekil ve renkte dizayn edilmiş iç mekan her yönüyle sevimli ve şık olduğunu söylemeliyim. Konsolda bazı yerlerde kullanılan sert plastiklerde gözden kaçmıyor. Ancak aracın yakaladığı bu farklı iç tasarım sayesinde hemen araca ısınma diye tabir edebileceğim bir hisse kapılıyorsunuz. Aracın gösterge tablosu da sade ve net bir biçimde okunabiliyor. Test aracım LPG'li bir seçenek olduğundan gösterge tablosunda hararet göstergesi yerine LPG tankında kalan gaz miktarını gösteren bir yakıt göstergesi konumlandırılmış. Havalandırma ızgaralarının kenarlarında ise krom alaşımlı malzemelerin kullanılması şıklığı artıran unsurların arasında olduğunu söylemek gerek. Orta konsolda üst-orta kısıma müzik sistemi yerleştirilmiş. Orta konsolun altında ise bir eşya koyma gözü ve usb-aux bağlantı sistemi yer alıyor. Klima üniteside müzik sisteminin altına konumlandırılmış ve sade bir şekilde dizayn edilmiş kumandalara sahip olduğunu belirteyim. 



























         Aracın arka tasarımından bahsetmek gerekirsek; aracın arka tasarımı şirin olarak dizayn edilmiş ve ön kısımda yer alan sert çizgiler burada yerini daha sevimli ve şirin çizgilere bırakmış. Tamponda yer alan sis farları ise aracın sevimliliğini artıran unsurlar arasında olduğunu söyleyebiliriz. Arka kısımda keskin hatlar yerine daha sade olan hatlar kendini belli ediyor. Stop grubunun yapısı sade ve aracın genel tasarım anlayışına uygun olarak dizayn edilmiş. Modelin isminin altına konumlandırılan "blue" ibaresi ise aracın diğer versiyonlardan olan farklılığını gösteriyor. Aracın bagaj hacmi ise 225 litreden 252 litreye yükseltilerek bir üst sınıf otomobillerin bagaj hacmine yaklaşmış. Son olarak, araç yer aldığı sınıfta iddialı modeller arasında olduğunu söylemeliyim. Ne yazık ki ülkemizde bu tarz araçların pek tercih edilmemesi sonucunda birçok üretici artık bu sınıfta araç ihraç etmemesi sonucunda müşteriler elde olan seçenekleri değerlendirme yoluna gidiyorlar. Hyundai, bu konuda tercih edilebilecek önde gelen markalardan bir tanesi olduğunu belirtmeliyim. Araç iki farklı donanım paketi ile satışa sunuluyor. Aracın en baz donanımlı versiyonu olan 1.0 66 PS Style donanımı ile 34.700 TL den, en full donanımlı ve otomatik şanzımana sahip olan versiyonu 1.2 87 PS Elite Otm ise 41.500 TL ile satışa sunuluyor. Araç bu boyutlarıyla genç aileler ya da genellikle bayanların tercih konusu olabilir. Aracın ufak boyutları sayesinde park etme sorunu olan büyük şehirlerde yaşayan müşterilerinde ilgisini çekebilecek bir otomobil olduğunu söylemek gerek.

Yazar: Soner Ünlüer

Sponsor: Sönmezler Otomotiv

Otomobile ait tüm teknik veri ve donanımlara linke  tıklayarak ulaşabilirsiniz;
http://www.hyundai.com/tr/tr/Showroom/Cars/Yenii10/PIP/index.html

Otomobile ait diğer fotolar; 
*Fotoların üzerine tıklayarak büyük bir biçimde görüntüleyebilirsiniz.