Markalar ve Modeller

Hyundai'ın C sınıfındaki vahşi yüzü ...


         Koreli üreticinin en çok satan ve en dikkat çeken modeli olmayı başaran i30 birçok övgüyü hak eden bir otomobil. İlk jenarasyonu 2007 yılında piyasaya çıkan i30 modeli 2012 yılında makyajlanarak güncel halini aldı. İlk jenarasyonuyla da oldukça ilgi çeken otomobil, piyasaya sürüldüğü dönemde tasarım ve teknoloji anlamında artık Avrupalı rakiplerine kafa tutabilecek düzeye gelmişti. Bu başarının ardından 2012 yılında geçirdiği makyaj operasyonuyla artık birçok Avrupalı rakibinden bile cazibeli bir hale büründü. i30, özellikle ilk piyasaya çıktığında Avrupa'da ilgi odağı haline geldi ve müşteri profilini artırdı. Otomobil, kardeşi olan Kia Pro Ceed ile aynı platformu paylaşıyor.
       
       Araç bir önceki jenarasyona göre 55 mm daha uzun, 5 mm daha geniş ve 10 mm daha yüksek bir araç haline gelmiş. Otomobil sınıfındaki rakiplerine oranla ; VW Golf'ten 101 mm, Peugeot 308'den 24 mm, Renault Megane'dan 5 mm daha uzun bir hale gelmiş. Aracın dış tasarımını ele alalım. Otomobile önden bakıldığında uzak doğulu otomobillerin tasarım anlayışına ait detaylardan uzak bir tasarım felsefesiyle dizayn edilmiş. Bu araç daha çok avrupai tasarım çizgileri ve detaylarını barındırıyor. Aracın far yapısı çok keskin değil fakat biraz yuvarlatılmış bir tasarıma sahip. Ancak araç farlarının yapısı kaporta çizgileri ve eğimi ile güzel birliktelik yakalamış. Radyatör ızgaralarının yapısı aracın bu sıradışı tasarımını destekler nitelikte olduğunu söylemeliyim. Test ettiğim araçta standart radyatör ızgarası bulunurken krom kaplı ve Hyundai logosu ile uyumlu dizayn edilmiş radyatör ızgarası sadece Elite donanımıyla satın alınabiliyor. Araç da led gündüz sürüş farları yer alıyor ve farların genel olarak tasarımı uzak doğulu otomobillerin çekik gözlü tasarımının da dışına çıkmış. Otomobil yakaladığı bu tasarım ile Avrupalı bir aracın tasarım detaylarına ve çizgilerine sahip olduğunu söylemeliyim. Sis farlarının yapısı da bu sıradışı tasarıma uygun biçimde tasarlanmış ve istenildiği takdirde led özelliğe sahip kenarları krom kaplı olarak satın alınabiliyor.


Araç her açıdan yakaladığı keskin ve sıradışı tasarımı ile farklı bir kimliğe bürünmüş.
































        Araca yan kısmından bakıldığında ise ön tasarımda yakalan bu sıradışı tasarımın yan kısımda da devam ettiğini görüyoruz. Araç yan kısımda yakaladığı bu tasarım ile oldukça geniş ve dolgun bir araç hissi olduğunu vurgulamak istiyor. Aracın arka kısmında ise ön tasarımıyla uyumlu bir biçimde alışılagelmiş kare veya dikdörtgen stop grubu yerine daha akıcı hatlara sahip bir stop grubu tasarlanmış. Otomobil yakaladığı bu tasarım ile rakiplerini kıskandıracak kadar güzel bir tasarıma sahip olduğunu söylemek gerek. Aracın arka camı çok alçak tasarlanmamış ancak yine de çapraz görüş biraz problem yaratabilir. Burada dikkat çeken ufak ama etkili bir tasarım detayı olduğunu belirteyim. Aracın arka kısmında yer alan Hyundai logosunun altında bir geri görüş kamerası bulunuyor ve geri park anında devreye giriyor. 


Aracın arka tamponunda yer alan sis farlarının tasarımı da aracın genel tasarımıyla uyumlu ve bütünleşmiş bir halde olduğunu söylemek gerek.



























        Kullandığım test aracımızın motor kaputunun altında 1.6 CRDi 128 PS lik bir motor bulunuyor. Aracın genel olarak performansı yeterli ve ivmelenmesi ağır kalmıyor. Ancak 6 vites olmasının biraz dezavantajı hissediliyor. Aracın vites geçiş oranları sık tutulmuş bu durum performans açısından eksik gibi görünse de yakıt tüketimi konusunda kendini gösteriyor. Araçla birlikte alınabilen motor seçenekleri; 1.6 GDI 135 PS benzinli ve 1.6 CRDi 128 PS dizel olmak üzere iki farklı motor seçeneği mevcut. Test aracımız 1900-2750 d/d da 260 Nm tork ve 4000 d/d da ise 128 PS güç üretebiliyor. Aracın ortalama tüketimi fabrika verilerine göre ortalama 4.5 litre iken bu değerler performanslı kullanıma bağlı olarak yaklaşık 7 litre civarını zorluyor. Ancak bu tüketimi sakin bir kullanım ile 5 litre civarına düşürmek mümkün. Aracın fren performansı da sınıf ortalamalarında ve güvensizlik hissi yaratmıyor. Araç yol tutuş konusunda da sınıfında yeterli sayılabilir ve yola iyi adapte oluyor. Orta sertlikteki süspansiyonları sayesinde yoldaki darbeler araç içine çok yansımıyor. 





























        Aracın iç tasarımını ele alalım. Aracın iç tasarımı genel olarak dış tasarımı kadar etkileyici olmasa da yinede bu tasarıma uygun dizayn edilmiş. Ancak biraz daha etkileyici bir iç mekan tasarlanabilirdi. Kabinde yer alan krom kaplı malzemeler aracı daha çekici göstermek için tasarlanmış. Burada kullanılan plastiğin kalitesi gayet iyi seviyede. Bir önceki nesle oranla gösterge yapısı değiştirilmiş ve hız ve devir kadarının ortasına 3 boyutlu bir yol bilgisayarı konumlandırılmış. Orta kabinde ise teyp ve havalandırma ızgaralarında da değişiklikler hemen göze çarpıyor. Teybe ait bilgilere direksiyon üzerinden  müdahale etmek mümkün. Dijital klima ünitesinin performansı gayet iyi olduğunu belirteyim. Dijital klimanın hemen altında ise 12V priz ve ipod ve usb bağlantıları yer alıyor. Hyundai'n FLEX STEER adını verdiği akıllı direksiyon seçim sistemi ise kullanımı ve konforu artıran unsurlar arasında. Aracın ön kısmı yeterli genişliğe sahip ve tavan yüksekliği de yeterli seviyede. Aracın koltukları da orta sertlikte ayarlanmış ve beli iyi sarıyor. Aracın arka kısmı da ön kısmı kadar yeterli ve konforlu diyebiliriz. 


Aracın kabininde kullanılan plastiğin kalitesi sınıfının ortalamalarında ancak dış tasarıma nazaran iç tasarım biraz daha sade kalıyor.





























         Son olarak, Hyundai yenilediği bu başarılı modeli ile kendinden oldukça söz ettirdi. Dünya çapında artık ilklere oynayamaya başlayan Hyundai bu araçla ile neler yapabileceğini kanıtlamak ister gibi bir gövde gösterisi yaptı. Satış rakamları ise sınıfına oranla gayet iyi seviyelerde olduğunu belirteyim. Tabi bu durumda modelin başlangıç fiyatı ve fiyatına oranla sunduğu kalite ve donanımlarla birlikte birçok müşterisinin beğenisini kazandı. Araç 378 litrelik bagaj hacmi ile sınıf ortalamalarının üzerinde diyebiliriz. Bu bagaj hacmini 1316 litreye kadar çıkarmak mümkün. Otomobil bu bagaj hacmi ile genç aileler için tercih konusu olabilir. Aracın diğer büyük bir kozu ise başlangıç fiyatı 1.6 GDI 135 PS STYLE versiyonu 58.350 TL ile sınıfında birçok rakibine kafa tutuyor. Modelin en pahalı versiyonu ise 1.6 CRDi 128 PS ELITE OTM 75.500 TL ile satışa sunuluyor.

Yazar: Soner ÜNLÜER
Sponsor: Sönmezler Otomotiv

Otomobile ait tüm teknik veri ve donanımlara linke  tıklayarak ulaşabilirsiniz;
http://www.hyundai.com/tr/tr/Showroom/Cars/i30/PIP/index.html#contents_specification

Otomobile ait diğer fotolar;