Markalar ve Modeller

O artık bir ağabey olmaya aday !
      
      Çekli üreticinin C sınıfındaki en büyük kozu olan Octavia yenilenerek kaldığı yerden sınıfında liderliğe doğru emin adımlarla ilerliyor gibi gözüküyor.Skoda'nın eski modellerde yaşadığı problemler ve düşük satış rakamları nedeniyle ne yazık ki ülkemizde halen hak ettiği değere ulaşamamış durumda bir marka olarak görülmekte. Ancak son yıllarda Skoda yaptığı atılımlarla ve teknolojik-mekanik iyileştirmelerle çok güzel araçlar üretmekte ve iyi satış rakamlarına ulaşmakta olduğunu görüyoruz. Bunun en iyi örneği ise kullanmış olduğu bir çok mekanik, teknolojik ve donanımın VW grubuna ait ekipmanlardan sağlanmış olması markanın prestijini ve global anlamda marka kalitesini ön plana çıkarmış. 

      Skoda, bu anlamda Avrupa'da ve Türkiye'de en önemli müşteri profilinin bulunduğu sınıf olan C sınıfında iddialı bir model olan Octavia modelini tamamen yenileme operasyonuna girişmiş ve kesinlikle bu sınıfın ortalamalarının üzerinde bir araç ortaya çıkarmış denilebilir. Octavia, bu sınıf ta iddialı modeller arasında yer alan birçok araç tan daha heybetli duruyor denilebilir. Aracın artan boyutları neredeyse bir üst sınıfı zorlayacak derecede diyebiliriz. Aracın boyutlarına ele alırsak 4659 mm uzunluğa, 1814 mm yüksekliğe, 1461 mm genişliğe sahip olan otomobil selefinde yer alan Jetta dan 15 mm uzun, Fluence dan 39 mm uzun, Focus tan 301 mm uzun ve Corolla dan 39 mm uzun bir araç. Aracın genel olarak tasarımından bahsedecek olursak VW Jetta ile ikizliği hemen kendini ortaya çıkarıyor ancak bu hususta birebir benzerlikten bahsetmek güç Octavia rakibi ve ikizi olan Jetta dan daha ağırbaşlı ve üst sınıf araçların sahip olduğu tasarım detayları bu araçta göze çarpıyor. Octavia ön tasarım olarak rakibi ve ikizi Jetta dan daha farklı özelliklere sahip diyebiliriz. Octavia nın Jetta dan farklılığı ise Octavia da kullanılan havalandırma ızgara yapısının Jetta dan farklı olması denilebilir. Jetta da daha ince ve iki adet krom şerit çıta şeklinde tasarlanan ızgara yapısı VW nin son dönemde birçok aracında görebildiğimiz güncel bir yapıya sahip bir tasarım olduğunu söyleyebiliriz.

      Octavia nın ön aydınlatma grubu ise Jetta ile benzerlikler göstermekte olsa da yapılan küçük değişiklikler ile ızgara yapısına ve markanın ambleminin yer aldığı çizgiye göre uyarlanmış yapısı ile Skoda bu otomobilde iyi bir iş çıkarmış. Sis farlarının yapısı ise Jetta dan farklı bir duruşa sahip olduğu hissini veriyor ve köşeli bir tasarıma sahip olan bu sis farları farlarla uyumlu çizgileri yakalamış diyebiliriz. Ayrıca sis farları virajlara girildiğinde o yöne doğru dönebilir olarak tasarlanmış olması küçük gözüken ancak aslında büyük bir ayrıntı olarak algılanmış ve ancak işin kötü tarafı ise bu özelliğe sahip olabilmeniz için en üst donanım olan elegance donanımı ile satın almanız gerekiyor. Yan tasarımda ise Skoda yakaladığı etkileyici, akıcı ve dolgun çizgilerle aracı daha üst sınıf ait bir araçmış izlenimini vermeye devam ediyor. Tabi bu izlenimi vermesi biraz da doğal diyebiliriz çünkü aracın boyutları bir önceki nesile oranla büyütülmüş. Bir önceki neslinin genişliği 1769 mm iken yeni Octavia da bu genişlik 1814 mm e çıkarılmış. Bu da otomobilin yakaladığı dolgun yanal çizgilerin otomobilin artan genişliğinin bir sonucu olduğunu ortaya koyuyor. Arka tasarımda da Skoda mühendisleri başarılı bir iş çıkarmış. Ters c formatında tasarlanan stop grubu aracın ikizi ve rakibi Jetta dan farklı olduğunu burda da kanıtlamış. Bu stop grubunda led tipi aydınlatma sistemi kullanılması araca ayrı bir çekicilik kazandırmış. Aracın liftback kasa tasarımına sahip olmasından dolayı bagaj kısmı çok uzun tutulmamış ve burada keskin ve net çizgiler yakalanmış.
































       Araçta kullanılan motorlar ise VW grubunda kullanılan motorlar ile aynı ve bunlar ise şu şekilde; 1.2 TSI 105 ps, 1.4 TSI 140 ps, 1.6 TDI CR 105 ps ve araç bunlara ek olarak ülkemizde satışa sunulmayan 1.8 TSI 180 ps ve 2.0 TDI 150 ps lik motora da sahip seçenekleri de mevcut bu motorların hepsinde DSG şanzıman opsiyonel olarak sunulmakta ve istenildiği takdirde araç bu şanzıman ile birlikte alınabilmektedir. Bu motorların tüketimleri ise aracın yer aldığı sınıfa göre makul düzeyde denilebilir özellikle de 1.6 TDI dizel motor hem çevreci hem de gayet düşük tüketim değerlerine ulaşabiliyor. Octavia nın standart ve baz modeli olan 1.2 TSI 105 ps Green Tec Ambition modeli 53.400 TL lik bir fiyat etiketine sahip olarak müşterilerin talebine sunuluyor. Octavia nın ülkemizde sunduğu en dolu ve en pahalı modeli ise 1.6 TDI CR 105 ps Green Tec Elegance modeli 78.400 TL lik bir fiyat etiketine sahip olarak müşterilere en uygun fiyata lüks sayılabilir derecede kalite ve konfor sunuyor.





























     

      Aracın iç tasarımı da en az dış tasarımı kadar etkileyici ve kalite hissini fark ettirir düzeyde diyebiliriz. Aracın iç tasarımı oldukça şık bir tasarıma sahip kullanılan iki farklı renkte plastik araca daha farklı ve biraz daha lükse yönelik olarak tasarlandığı izlenimini kesinlikle devam ettiriyor. Araçta kullanılan plastik yapısı bir üst sınıfa ulaşabilecek şekilde diyebiliriz. Ancak bu ikili renkte ki kokpite aracın en üst donanımı olan Elegance donanımını satın alarak sahip olabilirsiniz. Aracın iç tasarımında genel olarak VW grubunun parçaları kullanılmış olsa da bazı parçaları Skoda kendince değişiklikler veya modifikasyonlar yaparak daha farklı bir hale getirmiş denilebilir. Aracın içinde genel olarak herşey olması gerekli olduğu yerde ve net bir şekilde aradığınızı bulmanız olası ergonomik olarak sorunlu bir parça yok diyebiliriz. 













      



          Aracın orta konsolunda Bolero marka müzik sistemine yer verilmiş ve navigasyon özelliğine sahip olan bu sistem opsiyonel olarak satın alınabilir. Bu sistem ayrıca otomatik park desteğine de sahip ancak bu özellik yine opsiyonel olarak satın alınabiliyor. Bu sistemin üzerinde ise havalandırma ızgaraları ve dörtlü flaşör düğmesi konumlandırılmış. Ancak müzik sisteminde yer alması gereken cd girişi ise torpidonun içerisine konumlandırılmış bu hiç de fonksiyonel durmamış. Dijital klima ünitesinin altında yer alna usb ve aux bağlantısının yeri biraz daha uygun konumlandırılabilirdi. Orta konsolda vitesin hemen önüne konumlandırılan düğme grubu da aynı şekilde sürücünün daha rahat bir şekilde erişebileceği bir konuma alınabilirdi. Bunların dışında herhangi bir ergonomi problemi yok gibi gözüküyor. Vitesin gerisinde yer alan çakmaklık ise fonksiyonel bir konumda ve hem sürücü hemde yolcu koltuğunda seyahat eden kişiler bu çakmaklığa rahatça ulaşılabilir. Otomobilin orta konsolunda ve kapılarında yer alan krom bazlı kaplama ise araca spor bir hava katmış ve araç hem lükse yönelik hem de sportifliğe yönelik detaylarla baya dikkat çekiyor. Aracın direksiyonu yine VW grubundan tanıdık ve Skoda yine burada kendi farklılığını ortaya koymuş. Direksiyonun üzerinde kullanılan tuşların konumu ise iyi seçilmiş bu da ergonomi yi artıran unsurlardan bir tanesi diyebiliriz. Aracın gösterge tablosu ise Maxi Dot denilen renkli ekrana sahip yeni bir teknoloji ile dizayn edilmiş ve bu ekranda birçok fonksiyonu görebilmek mümkün.



























     
   Araç aslında geçirdiği operasyon ile birlikte müşterilerine bir çok teknolojik yeniliği de beraberinde getiriyor. Bunlardan bir tanesi ise sürücü ikaz sistemi bu sistem ise şu şekilde işliyor; 65km/h ve üzeri hızlarda sürücünün tepkilerini elektrik destekli servo direksiyon sisteminden alarak gereklli gördüğü durumlarda sürücüsünü uyararak kaza yapma riskini en aza indirmeyi amaçlıyor. Bu teknoloji aslında daha önceden beri bir çok araçta kullanılmasına rağmen Skoda bu konuda biraz geç kalmış gibi duruyor. Artan teknoloji ile birlikte ve bu gibi sistemlerin kullanılmasıyla artık bir çok araç daha güvenli ve yapılan testlerde de Octavia EuroNcap den 5 yıldızla çıkarak bu konuda kendini kanıtlıyor. Diğer önemli bir sistem ise start-stop sistemi yine bu sistemde günümüzde birçok araç da artık standart olarak sunulmakta diyebiliriz. Skoda da KESSY olarak adlandırdığı bu sistemde aracı anahtar kullanmadan çalıştırıp-durdurabilme ye yarıyor ve ayrıca araca anahtarsız olarak giriş-çıkış yapabilme imkanı sağlıyor.




















  
          Aracın arka kısmı ise oldukça geniş ve rahat gözüküyor. Yine bu kısımda konfora yönelik çalışmalar kendini belli ediyor; orta koltukta bulunan kol dayama sistemi iki adet bardaklığa sahip ve oldukça kullanışlı duruyor. Konfor odaklı diğer özellikler ise şu şekilde; 230V prize sahip soket kol dayama bölümünün altında arkadaki yolcular düşünülerek tasarlanmış ve ayrıca burada arka koltuklar için ısıtma sistemi de yer alıyor her ikisinin ulaşımı kolay bir konumda denilebilir. Diğer ilginç bir özellik ise yine arkada yolcuk yapanlar düşünülmüş ve araca inip-binerken yolcularının ayak bölmeleri aydınlatılmış. Octavia yakaladığı bu konfor odaklı tasarımla uzun bir süre kendinden söz ettiricek gibi duruyor. Aracın diğer önemli bir kozu ise sınıfının en geniş hacimli bagajına sahip olması diyebiliriz. Aracın bagaj hacimi koltuklar normal dik pozisyonda iken 568 litre gibi bir değere sahip ve bu da bu sınıfta rekor sayılabilir. Aracın bir önceki neslinde ise bu değerler 560/1420 litre şeklindeydi. Aracın bagaj hacmini koltukları katlayarak 1530 litre gibi değerlere çıkarmak mümkün ki bu değerler neredeyse mpv veya suv sınıfı araçlarla boy ölçüşebilecek düzeyde denilebilir.


 


      Genel olarak aracı değerlendirirsek kesinlikle vereceğiniz paranın hakkını alabileceğiniz bir araç diyebiliriz. Özellikle uygun fiyatı ve yeterli donanımıyla en çok müşteri kitlesini ailelerin oluşturacağı kesin diyebiliriz. Ailelerin tercih etmesindeki bir diğer kriter olan bagaj hacmi bu aracın en büyük kozlarından birisi diyebiliriz. Aracın bu denli bagajının büyük olması yolculukları da daha keyifli hale getireceği için arka koltuk da ki yolcuların kesinlikle rahat ve konforlu bir yolculuk geçirebileceğini söyleyebiliriz. Bir diğer müşteri kitlesi ise büyük araç kiralama filoları olabilir çünkü bu tip şirketler her türden şirketlerle çalıştıklarından dolayı müşteri kitleleri çok geniş ve bu otomobilde onlar için cazip bir fırsat olabilir. Özellikle bu filolar bu tarzda araçları şirketlerin üst düzey yönetici kesimlerine tahsis ettikleri için bu aracın kesinlikle bu beklentileri karşılayabileceği görüşündeyim. Son olarak, bu fiyata bu segment te alınabilecek en uygun araçlardan bir tanesi özellikle 1.6 TDI DSG şanzımanlı olan modeli fiyat kalite endeksine göre çok uygun bir seçenek.


Yazar : Soner ÜNLÜER

Otomobile ait diğer fotolar;


 

 

 

 

 












Otomobile ait tüm teknik verilere bu linki tıklayarak ulaşabilirsiniz;